Ασπιρίνες στον καρκινοπαθή…

Ασπιρίνες στον καρκινοπαθή…
Ας ξεκινήσουμε με δύο παραδοχές. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς του λεκανοπεδίου, μιας πόλης 150.000 κατοίκων, υπολείπονται αισθητά ως προς την εικόνα μιας οποιασδήποτε πόλης αντίστοιχου μεγέθους τόσο στα Βαλκάνια όσο και στην υπόλοιπη δυτική Ευρώπη. Παρόλο τον εδώ και δεκαετίες μονοπωλιακό χαρακτήρα της Αστικό ΚΤΕΛ Α.Ε., οι επενδύσεις στην εταιρεία (και εννοούμε σε βάθος χρόνου) μάλλον δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ικανοποιητικές. Κι αυτό δεν είναι ευθύνη αποκλειστικά της εταιρείας. Δε συζητάμε καν για την απουσία τραμ, τρόλεϊ κ.λπ.
Μια δεύτερη παραδοχή είναι ότι οι αστικές συγκοινωνίες της πόλης μας είναι ακριβές. Όχι απλά ακριβές γενικά, αλλά ιδιαίτερα ακριβές για το προφίλ των χρηστών αυτών των υπηρεσιών. Φοιτητές, ηλικιωμένοι, χαμηλόμισθοι, μαθητές κ.λπ. Με τα σημερινά ποσοστά ανεργίας, καθώς και επίπεδα μισθών και συντάξεων, κατανοούμε πως η ανάγκη μεταφοράς των σημερινών χρηστών των μέσων μαζικής μεταφοράς ικανοποιείται με ιδιαίτερη δυσκολία, μιας και αποτελεί σημαντικό μέρος του διαθέσιμου εισοδήματός τους.
Είναι η λύση η επιδότηση του εισιτηρίου μέσω της δημόσιας επιχορήγησης της μονοπωλιακής επιχείρησης, που ασκεί το μεταφορικό έργο; Η δημοτική αρχή και το Αστικό ΚΤΕΛ λένε ναι. Ε, λοιπόν, υποθηκεύουν και οι δύο, τόσο το συμφέρον των δημοτών οι μεν, τόσο την αξία των μετόχων τους οι δε. Μια απλή ανάγνωση των εξελίξεων στις μεταφορές στην Ευρώπη θα έπρεπε να υποψιάσει το Αστικό ΚΤΕΛ πως δύσκολα θα είναι μονοπώλιο εσαεί και θα έπρεπε να υπάρχει από τώρα ένας συνολικός σχεδιασμός δήμου και ιδιώτη προς εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς στην πόλη, με τη δημιουργία κινήτρων και αντικινήτρων προς τους πολίτες και ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού. Τουλάχιστον αστείο η δημοτική αρχή να παρουσιάζει ως μελέτη στοιχεία του ίδιου του αστικού, που είναι και ο ένας αντισυμβαλλόμενος στη συμφωνία. Το 2017 δεν μπορεί να είναι δικαιολογία ότι είναι καλύτερη η εισήγηση από αυτή της παράταξης Γκόντα το 2006. Δεν μπορεί ένα δημοτικό συμβούλιο να αποφασίζει χωρίς συγκοινωνιακή μελέτη τέτοια πράγματα. Το ζουμί είναι η λογική της πελατειακής πρόσκαιρης αντιμετώπισης (120 οικογένειες που σχετίζονται με το ΚΤΕΛ) και ωραίο τυρί για τον απλό χρήστη του αστικού, που θα νιώσει μια μικρή ανακούφιση στην τσέπη του. Λογική που βλέπει μέχρι την επόμενη κάλπη και δυστυχώς καθόλου παραπέρα.
Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας απαιτεί άμεσες πρωτοβουλίες από τον δήμο αλλά και την Αστικό ΚΤΕΛ Α.Ε. Από τα νούμερα που οι ίδιοι παρουσίασαν στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο, προκύπτει πως ο δήμος διαθέτει 115.000 για την ενέργεια, ενώ η εταιρεία είναι διαθέσιμη να απορροφήσει ένα κόστος της τάξης των 50.000 περίπου.
Αντί να συζητήσουμε πως με αυτό το ποσό των 165.000 ευρώ και, πιθανόν, και τη συνδρομή και άλλων παραγόντων και χρηματοδοτικών συνδυαστικών λύσεων, ο δήμος θα μπει δυναμικά στο παιχνίδι της συγκοινωνίας, πως θα σχεδιαστούν πολιτικές που θα απομακρύνουν το ΙΧ από το κέντρο της πόλης, πως θα δρομολογηθούν mini bus και πως εν τέλει θα αυξηθεί στο μέγιστο βαθμό το μεταφορικό έργο που θα πρέπει να φέρουν σε πέρας σύγχρονα μέσα μαζικής μεταφοράς, συζητάμε ακόμα για ασπιρίνες στον καρκινοπαθή.
Δημοτική συγκοινωνία σε δήμους Κύμης, Αμαρουσίου, Αργυρούπολης, Κερατσινίου, Νίκαιας, Βριλησσίων, Πεύκης, Χαλανδρίου, Καισαριανής, Πολυγύρου, Καλυμνίων, Τρικάλων και η λίστα δεν έχει τελειωμό! Δήμοι μικροί, μεγάλοι, στην Αττική, στην επαρχία, δήμοι χρεοκοπημένοι, δήμοι εύποροι και τα Γιάννενα των 21.000.000 ρευστών διαθεσίμων φοβούνται να σχεδιάσουν, συμπληρωματικά έστω στην Αστικό ΚΤΕΛ Α.Ε., δημοτική συγκοινωνία, έστω ακόμα και ΣΔΙΤ. Αν είναι να υπάρξει πρόβλημα ψηφοθηρικό στη δημοτική αρχή, ας σχεδιάσει ο δήμος σύμπραξη και δρομολόγηση νέων ηλεκτροκίνητων ή με φυσικό αέριο mini bus μαζί με το Αστικό ΚΤΕΛ, ώστε να μην υπάρχουν και τα φοβικά αντανακλαστικά δήμου και ΚΤΕΛ που μας παρασύρουν σε στασιμότητα στο θέμα των μέσων μαζικής μεταφοράς. Πιλοτική δρομολόγηση τους π.χ. σε διαδρομή από το περιφερειακό παρκινγκ στα σφαγεία-Σκάλα-Κουρμανιό-Αβέρωφ-δικαστικό-τζαμί-σφαγεία. Μια μικρή κυκλική διαδρομή, ώστε να δοθούν κίνητρα μεγάλος όγκος των ΙΧ να μην εισέρχεται στο κέντρο. Οι πολίτες να παρκάρουν περιφερειακά (δωρεάν) και με πολύ μικρό αντίτιμο έως 0,50 ευρώ να οδηγούνται στο κέντρο σε όλες τις δραστηριότητες δημόσιων υπηρεσιών, αγορά κ.λπ.
Η συζήτηση για την πόλη της επόμενης δεκαετίας πρέπει επιτέλους να ανοίξει ουσιαστικά.
Δε χρειάζεται να ρίχνουμε στάχτη στα μάτια των πολιτών. Ο τρόπος με τον οποίο κατευθύνονται για το 2017 πόροι περίπου 165.000 ευρώ, μπορεί μεν να ελαφρύνουν την τσέπη αρκετών συμπολιτών, αλλά καταδικάζουν σε στασιμότητα το συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης.

* Παπαχρήστος Βλάσης
Οικονομολόγος,
Μέλος της Γραμματείας της Παράταξης «Γιάννενα-Πολίτες για την Ανατροπή»
Υπεύθυνος Τμήματος Αναπτυξιακής Πολιτικής

Πηγή

Πες το στους φίλους σου...
FaceBook  Twitter