Ομιλία Γιώργου Δέδε στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Mεταφορών για τα νέα Έργα και νέου Νομοθετικού Πλαισίου για τα Δημόσια Έργα».

Ομιλία Γιώργου Δέδε στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Mεταφορών για τα νέα Έργα και νέου Νομοθετικού Πλαισίου για τα Δημόσια Έργα».
Ομιλία του Γενικού Γραμματέα Υποδομών κ. Γιώργου Δέδε στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Mεταφορών με θέμα: «Προκλήσεις και στόχοι για τη Νέα Γενιά Έργων υπό το πρίσμα της θέσπισης του νέου Νομοθετικού Πλασίου για τα Δημόσια Έργα». Α. ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2015-2017. 1.Τα βαλτωμένα έργα, η επανεκκίνηση και η ολοκλήρωσή τους. Τη σκληρή και επώδυνη πραγματικότητα για τις δημόσιες υποδομές
της χώρας τον Γενάρη του 2015, τη στιγμή δηλαδή της πολιτικής αφετηρίας της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, θα μπορούσε κανείς να την περιγράψει αναλυτικά και λεπτομερώς παραθέτοντας στοιχεία για κάθε έργο ξεχωριστά σε σχέση με τις υπερβάσεις των χρονοδιαγραμμάτων του, τα ποσοστά προόδου των εργασιών του, τα τεράστια ελλείμματα στη μελετητική προετοιμασία, τις βαρύτατες τεχνικές δυσκολίες στην εξέλιξη εργασιών τους παραθέτοντας πολλές σελίδες τεκμηριωμένων και αδιαμφισβήτητων στοιχείων. Σήμερα, απευθυνόμενος σ’ ένα ειδικό ακροατήριο αρκούν λίγα λόγια. Αν ανατρέξει κανείς στον μακρύ κατάλογο εθνικών, μεγάλων και σημαντικών έργων, είτε δημοσίων, είτε ιδιωτικών, δε θα βρει ούτε ένα από αυτά τα έργα που δεν αντιμετώπιζε δραματικά προβλήματα για τη εξέλιξη των εργασιών και την υλοποίησή του. Κλειστά ή υπολειτουργούντα εργοτάξια, τεράστια προβλήματα χρηματοδότησης από πλευράς του Δημοσίου αλλά και από ιδιωτικούς φορείς, εκτροπή από τα προκαθορισμένα χρονοδιαγράμματα, τεράστιες εκκρεμότητες σε αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις, εξωπραγματικές καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, άλυτες τεχνικές δυσκολίες, ελλείψεις κρισίμων μελετών, είναι τα κομμάτια του πάζλ που συνέθεταν τη γκρίζα εικόνα των δημόσιων και ιδιωτικών έργων στη χώρα στις αρχές του 2015. Ταυτόχρονα, απέναντι σε αυτή την κατάσταση, η αντιμετώπιση των κατεστημένων πολιτικών φορέων έμοιαζε με την εικόνα στα σαλόνια του Τιτανικού λίγο πριν τη σύγκρουση με το παγόβουνο. Παρά το γεγονός ότι οι κρίσιμες και αναπότρεπτες χρονικές προθεσμίες που είχε έγκαιρα θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την παράδοση των Έργων επικρέμονταν σαν δαμόκλειος σπάθη πάνω από το κεφάλι της χώρας, δεν υπήρξε καμία προσπάθεια αντιμετώπισης των δραματικών προβλημάτων, αλλά αντίθετα υπήρξε μια μακρά χαμένη περίοδος, σαν να αναμένεται ο από μηχανής Θεός για να δώσει μαγική λύση στο τοπίο τελμάτωσης των δημοσίων υποδομών της χώρας. Η κατάσταση των πέντε αυτοκινητοδρόμων παραχώρησηςκαι του μετρό της Θεσσαλονίκης στις αρχές του 2015, αποτελούν τα κορυφαία παραδείγματα της περιγραφής που έκανα παραπάνω. 2. Η νέα αντίληψη και πρακτική της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. α. Αναμέτρηση με τα προβλήματα και αντιμετώπιση των εκκρεμών ζητημάτων σε κάθε έργο, όχι υπεκφυγή και στρουθοκαμηλισμός. Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας επίμονων και σκληρών διαπραγματεύσεων και διαβουλεύσεων ενεργοποιήθηκε και ενεργοποιείται το σύνολο των δυνάμεων του Υπουργείου από την κατώτερη μέχρι την ανώτερη βαθμίδα. Η κορύφωση της συλλογικής και ενιαίας αντιμετώπισης όλων των ζητημάτων που σχετίζονται με τις δημόσιες υποδομές είναι η εντατική και η αποτελεσματική λειτουργία της διυπουργικής επιτροπής μεγάλων έργων υπό τον συντονισμό του Υπουργού Επικρατείας Αλέκου Φλαμπουράρη. Στα πλαίσια της διυπουργικής ενεργοποιήθηκαν ενδεικτικά: - το Υπουργείο Πολιτισμού για την επίλυση χρονιζόντων θεμάτων αρχαιολογικών ανασκαφών, - το Υπουργείο Δικαιοσύνης για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ιδιαίτερα ως προς την εφαρμογή του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων που είχαν σαν αποτέλεσμα την ψήφιση του νόμου 4364/20016, - άλλοι εμπλεκόμενοι στην κατασκευή των έργων φορείς (ΕΡΓΟΣΕ, ΟΣΕ κλπ.) τα εκτελούμενα ή υπό λειτουργία έργα των οποίων εμπλέκονταν με την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων προκειμένου να επιτευχθεί ο βέλτιστος συντονισμός των χρονοδιαγραμμάτων κατασκευής. Οι παρεμβάσεις αυτές είχαν αποτέλεσμα γιατί έγιναν συντονισμένα και υπήρχε παρακολούθηση με τακτές αναφορές σε εβδομαδιαία βάση με την αναγκαία αναπροσαρμογή των κινήσεων από πλευράς Υπουργείου. Τα αποτελέσματα αυτής της συντονισμένης και συλλογικής προσπάθειας είναι σήμερα άμεσα και ορατά. • Ολοκληρώθηκαν μέσα στις προβλεπόμενες καταληκτικές προθεσμίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι πέντε αυτοκινητόδρομοι παραχώρησης και αφού μέσα από επίπονες διαπραγματεύσεις εξοικονομήθηκε για το Ελληνικό Δημόσιο ποσό που αγγίζει το 1 δις ευρώ σε σχέση με τις αρχικές απαιτήσεις παραχωρησιούχων και κατασκευαστών. • Παραλάβαμε την εργολαβία του μετρό Θεσσαλονίκης διαλυμένη, με εκατοντάδες απολυμένους εργαζόμενους και απαιτήσεις του αναδόχου βάσει των δικογράφων των διαιτητικών δικαστηρίων ύψους περίπου 1.150.000.000 ευρώ. Ταυτόχρονα, τεράστια αβεβαιότητα για την επανεκκίνηση του έργου δημιουργούσε η εμπλοκή εξαιτίας των αρχαιολογικών ερευνών στους χώρους των εργοταξίων του μετρό. Σήμερα, το έργο εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς και θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2020. Επιλύθηκαν τα ζητήματα που αφορούσαν τις αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες με επαναπρόσληψη σχεδόν του συνόλου των εργαζομένων και ανοίγοντας νέες θέσεις εργασίας (πάνω από 1.000 εργαζόμενοι) και μειώνοντας τις απαιτήσεις του αναδόχου σε ποσό που κατά τις εκτιμήσεις τελικά θα κυμανθεί στην τάξη των 180 εκατ. ευρώ. • Ολοκληρώσαμε ήδη την βαλτωμένη εργολαβία της αναβάθμισης του Αεροδρομίου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» και μάλιστα τρείς εβδομάδες πριν το συμφωνημένο με την FRAPORT χρονοδιάγραμμα, ενώ με γρήγορους ρυθμούς προωθούμε την ολοκλήρωση και της εργολαβίας της επέκτασης του Αεροδρομίου, μέσα στο καθορισμένο από τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς χρονοδιάγραμμα. • Ολοκληρώσαμε από πέρυσι την εργολαβία της αναβάθμισης και της επέκτασης του αεροδρομίου των Χανίων, αντιμετωπίζοντας άμεσα το σύνολο των εκκρεμών τεχνικών προβλημάτων του έργου. • Επανεκκινήσαμε τις εργασίες στη γραμμή του Μετρό Χαϊδάρι-Πειραιάς αντιμετωπίζοντας το σύνολο των τεχνικών προβλημάτων του έργου και λύνοντας προβλήματα που αφορούσαν στη μη καταβολή της επιστροφής Φ.Π.Α στον ανάδοχο και την υποχρηματοδότηση του έργου. • Ολοκληρώσαμε το σύνολο των αναγκαίων, αλλά ανύπαρκτων μελετών και προωθήσαμε το σύνολο των απαλλοτριώσεων για τη συνέχιση και την ολοκλήρωση του έργου της Παραϊόνιας Οδού (οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία) και δώσαμε λύση στις διοικητικές διαδικασίες των τεσσάρων εργολαβιών του έργου χωρίς να επιβαρυνθεί το Δημόσιο με σημαντικές αποζημιώσεις. • Ολοκληρώσαμε και κάποια από αυτά μάλιστα, μέσα σε συνθήκες capital controls και απεμπλέξαμε από τις τεχνικές τους δυσκολίες κρίσιμα έργα στον τομέα της διαχείρισης των υδάτων, όπως το Φράγμα Τριανταφυλλιάς στη Φλώρινα, η αντιπλημμυρική προστασία του ρέματος «Ξηριά» στην Κορινθία και η ταχύτατη προώθηση των εργασιών για την ολοκλήρωση του Φράγματος Αποσελέμη στην Κρήτη. Θα μπορούσα να αναφέρω δεκάδες σημαντικά για τη χώρα έργα που βγήκαν από το τέλμα, επανεκκίνησαν κι έχουν μπει σε τροχιά ολοκλήρωσης, ή ολοκληρώθηκαν. Θα «κλείσω» το κεφάλαιο αυτό, λέγοντας με ικανοποίηση ότι για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ. β. Το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις Δημόσιες Συμβάσεις (Νόμοι 4412 και 4413) Μέσα σε ένα νέο πλέγμα θεσμικών, νομοθετικών παρεμβάσεων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι Νόμοι 4412 και 4413 του 2016, που έτυχαν μάλιστα ευρύτατης αποδοχής στην Ελληνική Βουλή, αποκωδικοποιούν τη νέα αντίληψη για τα έργα υποδομών στη χώρα. Το νέο θεσμικό πλαίσιο: • εκσυγχρονίζει το πλαίσιο παραγωγής και κατασκευής δημοσίων υποδομών, • ενσωματώνει το σύνολο των σχετικών Ευρωπαϊκών οδηγιών, • ευνοεί τον υγιή ανταγωνισμό και την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων, • διασφαλίζει τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου και των πολιτών, • προωθεί τη διαφάνεια σε όλες τις διαδικασίες του συστήματος παραγωγής, εκτέλεσης και ολοκλήρωσης των έργων, • αντιμετωπίζει με τρόπο ριζικό τις παθογένειες του παρελθόντος. Οι θεσμικές παρεμβάσεις αυτές αποτελούν πλέον ένα πολύτιμο εργαλείο για το σύστημα παραγωγής έργων υποδομής στη χώρα μας, είτε αυτές στηρίζονται αποκλειστικά στη δημόσια χρηματοδότηση, είτε στις συμπράξεις για τη συνεργασία του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα.

Πηγή

Πες το στους φίλους σου...
FaceBook  Twitter